Na bieżąco będę uzupełniał listę używanych przeze mnie określeń. Niektóre mogą być oczywiste, inne mniej.
Scenariusz - jedna spójna historia. Jeśli jest to pierwszy scenariusz kampanii, często zaczyna się w karczmie. Zwykle trwa w zależności od postępów graczy od 4 do 7 godzin, a czasem, wśród wytrwałych, nawet dłużej. Kończy się śmiercią drużyny graczy, określonym wydarzeniem w kampanii, lub w innym momencie.
Kampania - kilka (czasem więcej) scenariuszy zebranych w jedną epicką przygodę.
Sesja - jedna gra/spotkanie. Zazwyczaj 1 sesja = 1 scenariusz
Gracz - każdy biorący czynny udział w sesji.
MG (Mistrz Gry) - narrator, sędzia i BNi w jednym. Wprowadza graczy w świat przedstawiony, opisuje sceny, odgrywa postaci niezależne, prowadzi scenariusz. Może nakazać wykonanie rzutu kością danej czynności. Głównym celem jego istnienia jest unicestwienie drużyny graczy w najbardziej poetycki sposób z możliwych. Oto przeciętny MG:
BG (Bohater gracza) - jednostka odgrywana przez gracza. Heros wszelkich cnót i potęg pełen. Obdarzony własną wolą i niejednokrotnie rzucający wyzwania mistrzowi gry. Początkujący gracz wygląda tak:
Aczkolwiek BG który przetrwa pierwsze próby wygląda już tak:
BN (Bohater Niezależny) - postaci występujące w świecie przedstawionym odgrywane przez MG.
Setting (świat przedstawiony, uniwersum) - świat, w którym rozgrywa się akcja scenariusza. Może to być na przykład świat tolkienowski lub inna planeta.
Kostki, kości - wielościenne przedmioty posiadające magiczną moc wpływania na akcje BG.
k4 - kostka czterościenna (ostrosłup) - wyniki od 1-4
k6 - zwykła kostka - 1-6
itd.
k100 - dwie kostki k10 z których jedna wskazuje dziesiątki a druga jedności.
Mechanika - zbiór zasad w myśl których odbywa się gra. Jeśli nie postanowiono inaczej, kierujemy się zasadami opisanymi w konkretnym podręczniku. Wyjątek: mechanika autorska, stworzona przez MG.
Umiejki - umiejętności i predyspozycje BG.
Przewagi - zestaw zalet i specjalnych mocy bohatera czyniących go potężniejszym od P. Kowalskiego.
Zawady - cechy i właściwości bohatera, które fabularnie i/lub mechanicznie utrudniają mu rozgrywkę. Równoważą przewagi.
Test - rzut kością na określoną umiejętność/czynność. Trudność wykonania testu (modyfikatory + i -) określana jest przez MG.
Offline